دسته‌بندی نشده

نصب موتور برق

 


9

 


نصب موتور برق

هنگام قطع برق شبکه سراسری، برای تأمین برق وسایل الکترکیی از موتور ژنراتور استفاده می‌کنیم. اما این موتور ژنراتور باید در محل مناسبی نصب شود تا گازهای خروجی از اگزوز و سروصدای ناشی از کارکرد موتور موجب ناراحتی افراد و خطرات احتمالی نشود. مخصوصاً ژنراتورهای گازسوز و بنزینی را باید در فضای آزاد و با فاصله مناسب از ساختمان و پنجره قرار دهید.

قبل از هر چیز، رعایت چند نکته زیر ضروری است:

  1. هرگز نباید سیم خروجی مولد را مستقیماً به شبکه برق وصل کنید.
  2. همواره موتور برق را با یک کابل مناسب به تابلو برق متصل کنید. اندازه این کابل باید کمتر از 30 متر باشد.
  3. هیچگاه هنگام کار کردن موتور برق به آن سوخت اضافه نکنید. حداقل ۱۰ دقیقه پس از خاموش شدن دستگاه صبر کنید و پس از آن این کار را انجام دهید.

قبل از همه چیز دقت کنید که برق ساختمان را قطع کرده باشید. پس از آن، باید موتور برق را در محلی مناسب قرار داده و سطح روغن آن را بررسی کنید. سپس موتور را روشن کنید و اجازه دهید اصطلاحاً گرم شود. پس از آن می‌توانید ژنراتور را به سیستم برق متصل کنید.

نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت کنید، این است که حتماً باید از کلید تبدیل یا چنج آور استفاده کنید. کلید چنج آور کلیدی است که در واقع شما با آن تغذیه ساختمان را انتخاب می‌کنید. برای مثال، در اینجا می‌توانید بین برق شهر و موتور ژنراتور یکی را انتخاب کنید.

شکل زیر کلید چنچ آور را نشان می‌دهد.

کلید چنج آور

کلید چنج آور سه حالت دارد:

  • GEN: در این وضعیت، برق ساختمان از مسیر موتور ژنراتور تأمین می‌شود.
  • OFF:‌ در این وضعیت، برق قطع بوده و ساختمان از هیچ منبعی تغذیه نمی‌شود.
  • LINE یا MAIN: در این وضعیت، برق از مسیر شبکه تأمین می‌شود.

بعد از آنکه کلید را نصب و سه حالت را مشاهده کردید، آن را روی حالت GEN‌ قرار دهید. سپس کلید اصلی تابلوی توزیع خانه را در وضعیت OFF قرار دهید. سه‌شاخه موتور ژنراتور را به پریز وصل کنید. این پریز باید از نوع بارانی و دارای IP مناسبی باشد.

قبل از اینکه موتور را روشن کنید، وضعیت سوخت و روغن را بررسی کنید.

روشن کردن موتور ژنراتور

در این مرحله دکمه روی موتور را در حالت ON قرار داده و دسته استارت را بکشید تا موتور روشن شود و شروع به کار کند. بعضی استارت‌ها الکتریکی هستند و با فشردن دکمه می‌توانید دستگاه را راه‌اندازی کنید. اکنون می‌توانید وضعیت کلید اصلی تابلوی توزیع را روی ON قرار دهید تا برق به ساختمان وارد شود.

اتصال موتور برق به تابلوی برق اضطراری

اتصال موتور-ژنراتور به بارها پس از قطع برق شبکه سراسری و راه‌اندازی موتور با رعایت نکات ایمنی انجام می‌شود. بدین منظور دو روش دستی و خودکار وجود دارد و در تابلوی برق اضطراری تعبیه می‌شود. در ادامه، این روش‌ها را شرح می‌دهیم.

روش دستی

مدار الکترکی تابلوی دستی طوری طراحی می‌شود که کلیه فرایندهای اتصال موتور-ژنراتور به بارهای الکتریکی در هنگام قطع برق شبکه سراسری و بعد از راه‌اندازی موتور توسط فرد مطمئن به صورت دستی انجام شود. فرایند اتصال ژنراتور در این حالت به شرح زیر است:

  1. قطع کلید محافظ برق ورودی از شبکه سراسری
  2. قطع همه کلیدهای محافظ بارها
  3. وصل کلید محافظ موتور-ژنراتور
  4. وصل کلید محافظ بارها به ترتیب از توان زیاد به توان کم طبق اولویت اتصال به برق

اگر برق شبکه وصل شد، اکنون ژنراتور باید از بارها جدا شود و کلیه بارها را مجدداً به شبکه سراسری برق متصل کنیم. این فرایند به شرح زیر است:

  1. قطع کلید محافظ بارها به ترتیب از توان کم به توان زیاد طبق اولویت اتصال اضطراری
  2. قطع کلید محافظ موتور برق
  3. وصل کلید محافظ برق ورودی از شبکه سراسری
  4. وصل کلیدهای محافظ بارها به ترتیب
  5. خاموش کردن مولد برق اضطراری

توجه: کار با تابلو برق اضطراری تنها باید توسط فرد ماهر و آشنا صورت گیرد و از دسترسی افراد فاقد صلاحیت جداً جلوگیری شود که باعث بروز خسارت خواهد شد.

مدار الکتر‌یکی تابلوی ژنراتورهای اضطراری دستی متنوع است، اما اصول کاری آن‌ها مشابه آن چیزی است که گفتیم. یک نمونه از تابلو برق اضطراری در شکل زیر نشان داده شده است.

اتصال موتور برق

روش خودکار

مدار الکتریکی تابلو برق اضطراری خودکار به گونه‌ای طراحی می‌شود که کلیه فرایندهای اتصال ژنراتور به بارهای الکتریکی به هنگام قطع برق شبکه سراسری و بعد از راه‌اندازی موتور توسط کلیدهای قابل برنامه‌ریزی معروف به PLR انجام می‌شود. با برقراری برق شبکه سراسری اتصال ژنراتور از بارهای الکتریکی قطع و کلیه مصرف‌کننده‌ها به شبکه وصل می‌شوند.

دیدگاهی در مورد “نصب موتور برق

  1. سلام، این یک دیدگاه است.
    برای شروع مدیریت، ویرایش و پاک کردن دیدگاه‌ها، لطفا بخش دیدگاه‌ها در پیشخوان را ببینید.
    تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.

  2. 2UlEQVAlVHZje2uNmcqO2Xq8YKg گفت:

    2UlEQVAlVHZje2uNmcqO2Xq8YKg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *